8 شباط فبراير 2016 / 15:52 / منذ عامين

تلفزيون- لاعبة تنس مصرية تتحول الى مدربة رفع أثقال للرجال والنساء

الموضوع 1008

المدة 4.20 دقيقة

القاهرة في مصر

تصوير 4 فبراير شباط 2016

الصوت طبيعي مع لغة عربية

المصدر تلفزيون رويترز

القيود لا يوجد

القصة

احتفظت بطلة مصرية في لعبتي التنس والسباحة بميداليات ذهبية عديدة أحرزتها في الرياضتين لتبدأ مهمة جديدة كمدربة معتمدة لرفع الأثقال للرجال والإناث على السواء.

وتحدت نيفين الباز (41 عاما) العادات الاجتماعية لتحقق حلمها في رياضة يهيمن عليها الذكور في مصر وأصبحت الان وجها مألوفا في أحد الأندية الراقية بالقاهرة حيث تدير بانتظام تدريبات لياقة بدنية ورفع أثقال للرجال والسيدات.

وكانت نيفين التي يطلق عليها طلابها اسم نيفو تمارس التنس الى أن أُصيبت بجرح في ظهرها أجبرها على التحول لممارسة السباحة. وشاركت في بطولات سباحة حيث أحرزت العديد من الميداليات الذهبية.

وطورت نيفو اهتمامها باللياقة البدنية ورفع الأثقال أثناء ممارستها للسباحة.

قالت نيفو لتلفزيون رويترز ”قلت لهم بتعملوا إيه؟ قالوا لي بنتمرن لياقة (بالانجليزية) دخلت تمرنت معهم وبعدين عملت الدورة (بالانجليزية) بتاع رفع الأثقال (بالانجليزية). رحت (ذهبت) قعدت في أمريكا شهرين وعجبتني وسبت (تركت) التنس وبدأت أعمل ويتس (رفع أثقال) ودخلت كروس فيت مفتوحة (بطولة مفتوحة للياقة البدنية) وطلعت الأولى على مصر والاثنين وعشرين على أفريقيا.“

ونيفو حاصلة على درجة الماجستير في التربية وتقوم بتدريس اللغة الانجليزية في جامعة خاصة. وساعدتها خبرتها في التعليم في إقامة علاقة وثيقة مع من تتولى تدريبهم.

وقالت ”وأنا بأدرسهم الأوضاع والتقنيات (بالانجليزية) هم بيستوعبوا الكلام. لأن مش أي حد يقف يقول لك اعمل حاجة هاتقف تعملها. مش أي حد يقول لك زود وزن هاتقف تزوده. لازم حد بجد يدخل جواك قوي ويحس بك ويحس بمدى قوتك (بالانجليزية) عشان يقدر إن هو يسمع كلامك.“

ويبدأ يوم نيفو في السادسة صباحا في نادي هليوبوليس حيث تدرب مجموعة من أساتذة الجامعات في أغلبهم على رفع الثقال. وفي الساعة الثامنة والنصف تنظم جلسة تدريب أخرىتشمل بعض تمارين القلب.

وقال لاعب من طلاب نيفو يدعى شريف علي عبدالعال إن حياته أصبحت أكثر تنظيما باشراف وتوجيه المدربة نيفو.

أضاف ”نيفو بدأت معنا ان احنا يبقى فيه تنظيم في الحياة. فيه تنظيم في الأكل وفيه تنظيم في اليوم نفسه بحيث إن اليوم بتاعي بيتنظم بطريقة اني أقدر آخر اليوم ان يبقى عندي لسة (لا يزال) حيوية ونشاط أكمل يومي.“

وعادة ما تُدرب نيفو 10 رجال و5 نساء معا وتشعر بأن شعبيتها أكثر بين الرجال بسبب أسلوبها الشديد في التدريب.

وقال أحد طلاب نيفو إن تعليماتها ساعدته في الحصول على أكبر فوائد ممكنة من التدريب.

أضاف اللاعب يوسف نادر ”لقيت (وجدت) ان العضلة بتستفيد أكثر. لقيت ان الأكسجين اللي بيدخل العضلة أحسن. ابتديت أحس إن مستوى اللياقة (بالانجليزية) بتاعي بيعلى. حسيت اني لما باتدرب لوحدي ما باوصلش للي أنا عايزه. هي صلحت لي حاجات كتيرة كنت باعملها غلط زي اي واحد بيروح الجيم بيشوف الناس بتلعب أو بينزل برنامج من على الانترنت. بس هي صلحت حاجات كتيرة جداً في طريقة المسكة بتاعة البار (قضيب الوزن) والدمبيل؟ ازاي ألعب ايه بعد ايه. وبعد كده صلحت لي حاجات كتيرة في النظام الغذائي بتاعي.“

وتسمي نيفو فريقها باسم المصارعين وهو لقب كان يشير أحد معلميها لها به.

وتعتزم نيفو إشراك فريقها في بطولات لياقة مستقبلا. ويمارس أفراد الفريق تمرينات ركوب الدراجات أيام الجمعة والعدو أيام السبت والسباحة مرة في الأسبوع.

خدمة الشرق الأوسط التلفزيونية (إعداد محمد محمدين للنشرة العربية - تحرير أيمن مسلم)

0 : 0
  • narrow-browser-and-phone
  • medium-browser-and-portrait-tablet
  • landscape-tablet
  • medium-wide-browser
  • wide-browser-and-larger
  • medium-browser-and-landscape-tablet
  • medium-wide-browser-and-larger
  • above-phone
  • portrait-tablet-and-above
  • above-portrait-tablet
  • landscape-tablet-and-above
  • landscape-tablet-and-medium-wide-browser
  • portrait-tablet-and-below
  • landscape-tablet-and-below